ווארט לפרשת נח

ווארט לפרשת נח

מדוע נכתב ג' פעמים "נח"

"אלה תולדות נח, נח וגו', את האלהים התהלך נח", מדוע נכתב שלושה פעמים 'נח' בפסוק?

עונה מדרש תנחומא, שנח הוא אחד משלשה שראו ג' עולמות, שהם נח, דניאל ואיוב.

נח ראה עולם ביישובו וראהו בחרבנו וחזר וראהו ביישובו. דניאל ראה בנין בית ראשון וראהו חרב וחזר וראהו בנוי בבנין בית שני. איוב ראה בנין ביתו וחרבנו וחזר וראה בישובו.

מדוע נקרא נח "איש צדיק"?

 על שזן בריותיו של הקדוש ברוך הוא נקרא צדיק.

 שני בני אדם נקראו צדיקים על שזנו את הבריות נח ויוסף, שכך כתיב בו על מכרם בכסף צדיק, וכתיב בו ויכלכל יוסף.

א"ר אחוה ב"ר זעירא אף בני נח שנכנסו בתיבה והבהמה והחיה ועופות כלן צדיקים היו, לפי שדור המבול השחית כל בשר את דרכו על הארץ כתיב בהן, שהרביעו בהמה על חיה וחיה על בהמה והכל על אדם ואדם על הכל, לפיכך כתיב בהן הנני משחיתם את הארץ.

ומנין שממעשה בראשית נצטווו הבהמות והחיות והעופות ורמש שלא להדבק עם שאינו מינו? שכתוב "ויעש אלהים את חית הארץ למינה וגו'", אמר להן הקב"ה כל מין ומין ידבק במינו, ושאין מינו אסור.

מדוע נקרא נח "תמים"

תמים, זה אחד משבעה מהולים שנולדו בעולם.

אדם הראשון נברא מהול, ושת בנו נולד מהול, שכתוב" ויולד בדמותו כצלמו". נח נולד מהול, שכתוב "תמים היה בדורותיו". יעקב נולד מהול, שכתוב "ויעקב איש תם". ויוסף נולד מהול, שכתוב "אלה תולדות יעקב יוסף", שהיה דומה לאביו. משה נולד מהול, שנאמר "ותרא אותו כי טוב הוא". ואיוב נולד מהול, שכתוב" איש תם וישר".

מדוע נח צדיק "בדורותיו"

בדורותיו, ולא בדורות אחרים.

רבי יהודה ורבי נחמיה, אחד אמר תמים היה בדור המבול ובדור הפלגה, שאילו היה בדורו של אברהם אבינו לא מצא ידיו ורגליו, משל לחבית של אפרסמון שהייתה מונחת במקום המטונף במקומה ריחה נודף, שלא במקומה אין ריחה נודף.

ואחד אמר תמים היה בדורותיו כ"ש בדורות אחרים, משל לצלוחית של פלייטון (ריח טוב) שהייתה מונחת במקום הטנופת, כ"ש אם היתה מונחת במקום הבושם.

את האלהים התהלך נח

שהיה הקדוש ברוך הוא סומכו שלא ישתקע במעשה דור המבול, משל למלך שהיה לו בן והיה הולך בשליחות אביו, והיה לפניו דרך משוקע בטיט והיה המלך סומכו שלא ישקע בטיט.

אבל אצל אברהם כתוב "התהלך לפני", ובאבות כתיב האלהים אשר התהלכו אבותי לפניו, שהיו מרווחין לשכינה והיו מקדימין והולכין לפניו לעשות רצונו.

עשה לך תבת עצי גופר

א"ר הונא בשם רבי יוסי מאה עשרים שנה היה מתרה הקב"ה בדור המבול שמא יעשו תשובה, כיון שלא עשו תשובה א"ל עשה לך תבת עצי גופר.

עמד נח ועשה תשובה ונטע ארזים והיו אומרין לו ארזים אלו למה? אמר להן, הקדוש ברוך הוא מבקש להביא מבול לעולם ואמר לי לעשות תיבה כדי שאמלט בה אני וביתי, והיו משחקין ממנו ומלעיגין בדבריו.

והיה משקה אותן ארזין והן גדלים, והיו אומרים לו מה אתה עושה? ומשיב להן כעניין הזה, והיו מלעיגין עליו, לסוף ימים קצצן והיה מנסרן והיו אומרים לו מה אתה עושה, ואומר להן כך והיה מתרה בהן, כיון שלא עשו תשובה מיד הביא עליהן מבול שנאמר "ויימח את כל היקום".

נגישות