ווארט לפרשת שבוע – פרשת ויחי

ווארט לפרשת שבוע

פרשת ויחי

"ויהי אחרי הדברים"

מה כתיב למעלה מן הענין? "ויקרבו ימי ישראל למות ויקרא לבנו ליוסף", למה דווקא לו מכל בניו? למי שהשעה עומדת לו.

יעקב קרא לבנו ליוסף "ושכבתי עם אבותי".

אמר ליה: באיזה מקום?

א"ל: "בקברי אשר כריתי". וכי חופר קברות היה יעקב?! אלא ללמד, כשמת יצחק אמר יעקב: אפשר שיקבר עשו הרשע בקבורת צדיקים?! מה עשה? הביא כל כספו וזהבו ועשה מהן כרי, אמר לעשו: מה אתה מבקש הכרי הזה או הקבר הזה? נטל עשו את הכרי ויעקב נטל אותה מערה.

"ויאמר ליוסף הנה אביך חולה" ארז"ל: אפרים אמר לו, שהיה עוסק בתורה עמו.

ולמה "ויתחזק ישראל וישב"? אמר אע"פ שהוא בני, מלך הוא ואחלק לו כבוד.

"ויאמר יעקב אל יוסף אל שדי" וגו' "ויאמר הנני מפרך והרביתיך" התחיל עושה את בני יוסף שבטים, שנאמר: "אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי".

"וירא ישראל את בני יוסף ויאמר מי אלה" אמר ר' יהודה בר שלום: וכי לא היה מכירן? והלא בכל יום ויום יושבין ועוסקין בתורה לפניו, ועכשיו הוא אומר מי אלה, לאחר ששמשו אותו שבע עשרה שנה שעמד במצרים לא הכירן?!

אלא שראה לירבעם בן נבט ולאחאב בן עמרי שעומדין מאפרים עובדי עכו"ם, ונסתלקה רוח הקודש ממנו.

כשראה יוסף כך, מיד נשתטח בקרקע ובקש רחמים לפני הקדוש ברוך הוא. ואמר: ריבון העולם, אם הן ראויין לברכה, אל תחזירני היום בבושת פנים. מיד הכניס הקב"ה רוח הקודש ביעקב וחזר וברכן.

אמר ר' שמואל בר נחמן: שני פעמים נסתלקה רוח הקודש מיעקב באותה שעה: אחד כשבקש לברך אפרים ומנשה. ואחד כשבא לגלות הקץ.

"וישלח ישראל את ימינו וישת על ראש אפרים" התחיל מברכן.

"וידגו לרוב" בשרן שעתידים בני אפרים להיות נצודים כדגים, שנאמר: "ויאמר לו: אמר נא שבולת, ויאמר סבולת" (שופטים יב, ו).

"וירא יוסף כי ישית אביו" וגו' "ויתמוך יד אביו להסיר אותה" אמר יעקב ליוסף: ידי את מבקש להסיר, שניצחה לשר המלאכים?! אמר ר' יוחנן: כשני עמודים שבתוך דמוסין שבטבריא, כך היו זרועותיו של יעקב.

 "ויאמר יוסף אל אביו לא כן אבי כי זה" וגו' "וימאן אביו ויאמר ידעתי" שראה לגדעון השופט שעומד ממנשה. ואולם אחיו הקטן יגדל זה יהושע בן נון שיצא מצאצאי אפרים.

"ויברכם ביום ההוא לאמר בך" וגו' עשה אפרים ראשון למנשה. ואימתי נתקיימה ברכתו? בחנוכת הנשיאים שהקריב אפרים ביום ז', ומנשה ביום השמיני.

נגישות