ווארט לשולחן שבת
פרשת חיי שרה
"השדה נתתי לך והמערה אשר בו לך נתתיה"
מבואר שנתן עפרון לאברהם גם את השדה וגם את המערה.
ולכאורה קשה, הלא בפסוק ט' נאמר "וייתן לי את מערת המכפלה אשר בקצה שדהו", ומבואר ששאל אברהם לקנות רק את המערה בלא השדה, וא"כ למה נתן לו עפרון גם את השדה?
וביותר יש להקשות, ממה שנאמר בפסוק יג', "נתתי את כסף השדה קח ממני", ויש להבין, מדוע לא הזכיר את המערה, הלא עיקר רצונו של אברהם היה לקנות את המערה.
גם יש לדקדק הלשון 'השדה נתתי לך, והמערה אשר בו לך נתתיה' מדוע לא כללם יחד, ואמר 'השדה והמערה נתתי לך'?
ביאר בספר 'מיקרי דרדקי' באופן נפלא: דהנה, נראה שעפרון התבייש לבקש מאברהם כסף עבור מקום הקבורה, כיון שאברהם היה נשיא אלוקים, עד שאמרו כולם לאברהם 'במבחר קברינו קבור את מתיך'.
אך כיון שלא רצה עפרון לתת בחינם, בא לאברהם בערמה ואמר לו שעבור מקום קבורה אינו שואל ממנו דמים, אך כיון שהמערה היא בקצה השדה, עצתו לאברהם שיקנה את השדה, ובזה אין פחיתות כבוד לאברהם שישלם עבור זה, ועשה בערמה ששאל עבור השדה דמים מרובים ארבע מאות שקל שהם מחיר השדה והמערה יחד.
לפי זה, מיושב היטב הטעם שלא כלל עפרון המערה והשדה יחד, משום שנתן לו את המערה במתנה ורק השדה היה במכר.
וזהו גם הטעם שאמר אברהם 'נתתי כסף השדה' ולא הזכיר המערה, כיון שהבין אברהם את עורמתו של עפרון ונתרצה לו, ומשום כך דייק אברהם ואמר 'נתתי כסף השדה' ולא הזכיר המערה.
שבת שלום