מדרשים קצרים על הפרשה
והיה עקב תשמעון
אומר רש"י "אלו מצוות שאדם דש בעקביו".
אומר מדרש תנחומא" זהו שאמר דוד בתהילים "למה אירא בימי רע, עוון עקבי יסובני".
שדוד המלך ע"ה אומר, ישנם מצוות רבות שנתן ריבונו של עולם, שש מאות ושלוש עשרה מצוות, יש בהן מצוות קלות ויש בהן חמורות.
ואומר דוד ביום הדין – ימי רע, איני חושש מכל המצוות החמורות שבתורה שמא עברתי עליהים, מכך איני חושש, אבל ריבונו של עולם אני מתיירא מ"עוון עקבי" מהעוונות שאדם דש בעקביו, ולא משגיח בהן, שמא על אחת מהן עברתי חלילה.
ב.
"וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן".
אומר מדרש תנחומא "זהו שאמר הכתוב, (משלי ה, ו): "אורח חיים פן תפלס, נעו מעגלותיה לא תדע". אמר רבי אבא בר כהנא, שלא תהא יושב ושוקל מצותיה של תורה ורואה אי זו מצוה שכרה מרובה ועושה אותה. למה? נעו מעגלותיה לא תדע, מטולטלין הן שבילי תורה."
כלומר שאף על המצוות שבעקב תשמעו לקול ה', ואל תחשבו שזו מחמת שמצווה קלה היא, אף שכרה וקל ויבואו לזלזל בה.
ומביא המדרש משל למה הדבר דומה:
למלך גדול שהיה לו פרדש רחב ובו נטיעות רבות ומגוונות, והמלך שכר לו פעולים לעבוד בשדה ולתחזק את נטיעותיו.
והמלך לא גילה להם את שכרם, ולא ביאר להם על איזה חלק מהשדה בעבודתם יקבלו יותר שכר ועל איזה פחות, וכוונתו בהסתרה זו הייתה לשמור את כל שדהו, שמחמת שאינם יודעים מה עדיף על מה, לא יתחזקו רק את הטוב שבשדה אלא כל השדה יפרח וילבלב.
כל גם הקב"ה "נעו מעגלותיה לא יידע", הסתיר את סודות שבילי התורה ולא גילה איזה שכרה מועט ואיזו מרובה, בשביל שיקיימו ישראל את כל התורה ומצוותיה ללא הפרש.