קנה לך חבר…
חז"ל לימדונו: "הרבה ילדות עושה, הרבה שכנים הרעים עושין"
חבר רע עלול, חלילה וחס, להרוס חינוך שלם ולהוריד הכל לטמיון. כל מה
שנבנה על ידך בתפילות ובהרבה מאמצים והשתדלות, יכול לההרס בקלות
גדולה, חלילה, על ידי חבר רע. ואם אותו חבר הוא גם בן משפחה, השפעתו
ההרסנית מהירה וגדולה עוד יותר.
הסיבה לכך היא פשוטה. מערכת ההפנמה בין חברים היא לא שכלית
אלא רגשית, ולפיכך היא פועלת ישירות על ליבו של הילד. וכך כותב הרמב"ם
(בהלכות דעות ו, א) : "דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר
רעיו וחבריו, ונוהג כמנהג אנשי מדינתו…".
נאמר בפרקי אבות (פ"א, מ"ו): "עשה לך רב וקנה לך חבר". ומכאן
שלפעמים חבר טוב, חבר שיש בכוחו לחזק ולעודד ליראת שמים, נמצא
במדרגה גבוהה יותר מן הרב.
קל יותר לקבל מחבר, משום שאין בין האדם לבין חברו פער משמעותי
במדרגתם הרוחנית, כשם שיש בין רב לתלמיד. מול הרב ישנן חסימות
מסוימות, כמו לדוגמה: 'זו לא המדרגה שלי', 'הרב לא מבין את מצבי', 'הרב
מלאך'…
ההשפעה מחבר רע – היא בלתי נמנעת!
אם בדברים הטובים כך, הרי שבדברים הרעים ההשפעה חמורה הרבה
יותר. חבר רע יכול בקלות להרוס, ולפיכך אתה חייב להרחיק את בניך מלשהות
לצד חברה רעה, המסוגלת לגרום לבנך להתוודע לתכנים לא חיוביים.
חז"ל מספרים (קהלת רבה פרשה א' ד') סיפור נורא, הממחיש עד כמה
הסכנה גדולה כאשר נחשפים לתכנים לא טובים. וזהו המעשה:
"רבי יהודה בן נקוסה היו המינין מתעסקים עמו, היו שואלים אותו ומשיב,
שואלים אותו ומשיב [הגויים הטרידו את ר' יהודה בן נקוסה בשאלות. הם
היו שואלים והוא משיב, הם שואלים והוא משיב].
אמר לון: על מגן אתון מגיבין, אתון נעביד בינינן דכל בר נש דנצח חבריה
יהא פצע מוחיה דחבריה בקורנס [א"ל לחינם אנחנו מתווכחים, בואו ונסכים שמי שינצח בוויכוח, יכה את ראשו של השני].
והוא נצח לון ופצע מוחיהון עד דאיתמלאון פיצעין פיצעין [לאחר שניצחם, הכה בהם עד שנתמלאו פצעים].
כיון דאתא אמרין ליה תלמידוי: רבי, סייעוך מן השמים ונצחת [כשחזר
לתלמידיו אמרו לו בשמחה: רבי סייעו לך משמים לנצח]
אמר לון: ועל מגן, לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת שהייתה מלאה אבנים טובות ומרגליות אבל עכשיו מלאה פחמין [לחינם אתם משבחים אותי. התפללו עלי שבמקום לעסוק בתורה עסקתי בוויכוחים הללו, ועל ראשי שהיה מלא אבנים טובות ועכשיו התמלא בפחמים].
המעשה אירע בתנא בן דורו של רבנו הקדוש, שללא ספק לא היה מושפע
מהם, ובכל זאת הרגיש את השפעת דבריהם הקלוקלים, ואם כן קל וחומר ובן
בנו של קל וחומר, מה נענה אנחנו, ובפרט שילדים רכים הם אלו שנחשפים!!