חינוך ילדים
דרך התמיכה וההקשבה הנכונים לילדים
צריך לתמוך בילד – לא לפתור במקומו בעיות!!
הילד מספר על בעיות וקשיים שעוברים עליו, בין אם מדובר בקשיים
בהתנהלות בתלמוד תורה, ובין אם בקשיים בחיי החברה – אל תנסה
לפתור את הבעיות שלו, אל תתקשר למלמד על כל בעיה שצצה. אין
בכך ענין, ואדרבא זה מהווה אחד מענפי הפינוק!
– [פרט למקרים בהם מדובר בבן שמטבעו הוא עדין וטוב לב, ומשום
כך חבריו מנצלים זאת לרעה, או באירועים קשים המחייבים התייחסות,
שאז נכון לעזור לו. במקרה כזה ראוי ונכון לגשת למלמד או למנהל, ללא
ידיעת הבן].
עלינו קודם כל להזדהות איתו, לתמוך בו ולעודד אותו, ולהעניק לו
כלים ועצות שיוכל להתמודד בכוחות עצמו עם הקשיים.
אמנם, בשלב הראשון אפשר לומר לו: "מה, ככה צחקו עליך? לא ניתן
שזה ימשיך כך, ניגש למנהל ונטפל בענין".
לאחר מכן, לאחר שהילד נרגע, אתה יכול להגיד לו: "אולי הוא לא
התכוון", "מעשה חד פעמי", "שמא הוא היה כעוס באותו זמן", "מחר,
תראה אם הוא ממשיך במעשיו, אל תשחק עמו"…
אם חלילה לא תנהג כך, והילד יבין שיש לו כזה פעמון שכל פעם
שהוא שרוי במצוקה – הוא ניגש אליך ומבקש, 'אבא, תעזור לי', איך הוא
ילמד להתמודד מול החברה?
בכך שאנו מפתחים לו את הכלים להתמודד עם הקשיים בכוחות
עצמו, ולא פותרים לו את הבעיות, אנו מפתחים את העצמאות שלו,
ובונים את ההתמודדות האישית שלו עם קשיי העולם הזה.