ווארט לפרשת לך לך
מתוך מדרש תנחומא בפרשתנו סימן ה'
נסיון הרעב בארץ כנען
אומר המדרש תנחומא "ויהי רעב בארץ, יתברך שמו של הקב"ה לנסות אותו צדיק להודיע מעשיו הטובים בעולם, מיד בא רעב בעולם – שמצא הרעב בא"י.
אמר לשרה אשתו הרי רעב בארץ, אמרו רבותינו לא היה רעב כמותו בעולם. אמר אברהם לשרה, "מצרים זו ישיבתה יפה, נלך לשם, מפני שיש בה סיפוק הרבה לחם ובשר".
באותה שעה הלכו שניהם, כיון שהגיע לגבול של מצרים ועמדו על היאור, ראה אברהם אבינו בבואה של שרה באותו נהר כחמה זורחת, מכאן שנו חכמים שכל הנשים בפני שרה כקוף בפני אדם, אמר לה הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את.
אמר לה מצרים שטופים בזנות שכתוב "אשר בשר חמורים בשרם", אלא נותן אני אותך בתיבה, ונועל בפניך, שמתיירא אני על עצמי, והיה כי יראו אותך המצרים.
כיון שעשו כך בא לעבור, נקבצו המוכסים, אמרו לו "מה אתה טוען בתוך התבה?", אמר להן שעורים, אמרו לו אינן אלא חיטים, אמר להם טלו מכס של חיטים, אמרו לו הן פלפלין, אמר להן טלו מכס של פלפלין, אמרו לו אינן אלא זהובים.
כיון שדחקו עליו פתחו את התיבה וראו אותה כחמה זורחת, אמרו לו "אין דרך זו להשתמש בה הדיוט".
וייראו אותה שרי פרעה ויהללו אותה אל פרעה, כיון שראה אברהם כך התחיל בוכה ומתפלל לפני הקדוש ברוך הוא, ואומר "רבש"ע זו הוא ביטחוני שבטחתי בך, ועכשיו עשה למען רחמיך וחסדיך ואל תביישני מסברי".
ואף שרה צווחת ואומרת "רבש"ע אני לא הייתי יודעת כלום, אלא כיון שאמר לי, שאמרת לו לך לך האמנתי לדבריך, ועכשיו נשארתי יחידה מאבי ומאמי ומבעלי, יבא רשע זה ויתעלל בי, עשה למען שמך הגדול ולמען בטחוני בדבריך".
אמר לה הקב"ה, חייך אין דבר רע נוגע בך ובבעליך, כמו שכתוב לא יאונה לצדיק כל און ורשעים מלאו רע, ופרעה וביתו אני אעשה בהן דוגמה, שכתוב "וינגע ה' את פרעה נגעים גדולים ואת ביתו על דבר שרי".
מהו "על דבר שרי"
באותה שעה ירד מלאך מן השמים ושרביט בידו, בא פרעה לשלוף מנעלה, היה מכהו בידו, בא ליגע בבגדיה היה מכהו, והיה נמלך המלאך בשרה על כל מכה ומכה.
מנין שהיה שואל את שרי על כל מכה? שכתוב על דבר שרי – על דיבור שרי, לא נאמר על עסק ולא על אודות ולא בעבור ולא בגלל, אלא על דבר שרי, ואם אומרת שרי שילקה היה מכהו, ואם אומרת שימתין לו קמעא היה עושה.
ואף השרים וכל בני ביתו לקו עמו, שנא' "וינגע ה' את פרעה נגעים גדולים", מכל נגעים שבאו ושעתידים לבא על בני אדם באו עליו. ואת ביתו לרבות עבדים וכתלים ועמודים וכלים וכל דבר לקיים מה שנא' לא יאונה לצדיק כל און ורשעים מלאו רע.
שבת שלום