ווארט לשולחן שבת
פרשת וירא
מדרש תנחומא פרשת וירא סי' ג'
"וירא אליו ה' באלוני ממרא"
שואל המדרש תנחומא, ולמה באלוני ממרא?
מספר המדרש סיפר מעניין –
יתברך שמו של הקדוש ברוך הוא שאינו מקפח שכר של בריה, שלשה אוהבים היו לו לאברהם, ענר, אשכול וממרא, וכיון שאמר לו הקדוש ברוך הוא שימול, הלך לקחת מהם עצה.
הלך אצל ענר, אמר לו אברהם "כך וכך אמר לי הקדוש ברוך הוא", ענה לו ענר "בעל מום רוצה אתה לעשותך?!? שיהיו קרוביהן של המלכים שהרגת באין והורגין אותך, ואין אתה יכול לברוח מפניהם?!?
הניחו והלך אצל אשכול, אמר אברהם לאשכול "כך וכך אמר לי הקב"ה", ענה לו אשכול "אתה זקן, אם אתה תמול יצא ממך דם הרבה, ולא תוכל לסבול ותמות".
הניחו והלך אצל ממרא, אמר לו אברהם "כך וכך אמר לי הקדוש ברוך הוא, מה תיעצני?"
ענה לו ממרא "בדבר הזה אתה מבקש עצה? הלא הוא שהצילך מכבשן האש ועשה לך כל הנסים, והצילך מן המלכים, ואילולי כוחו וגבורתו היו הורגין אותך, והציל רמ"ח אברים שבך, ומקצת אבר אחד אתה מבקש עצה?!? עשה כמצותו".
בשכר זה אמר הקב"ה יתברך, אתה שנתת עצה שימול איני נגלה אליו אלא בתחומך, לכן נפגש עימו ה' "באלוני ממרא".
מכאן נלמד שאין הקדוש ברוך הוא מקפח שכר כל בריה, ועל כל מעשה שטורח אדם לעשות משלם לו ה' כפועלו.
שבת שלום