עיר מקלט כל המידע על – "עיר מקלט"

עיר מקלט

כל המידע על "עיר מקלט", מה זה? למה? וכמה? בכתבה שלפניכים

"עיר מקלט", היא עיר שאותה מצווה התורה להפריש כמקום מסתור לרוצח בשגגה, נקראת גם "עיר המוּעדה" על שם ששם מתוועדים ומתקבצים הרוצחים בשגגה.

השהייה בעיר נועדה לשתי מטרות: הצלת ההורג מפני נקמתו של גואל הדם, ועונש על כך שהרג אדם כתוצאה מחוסר זהירות.

מחמת הטעם השני, הבריחה לעיר מקלט היא חובה, גם כשלא נשקף איום כלשהו על ההורג.

כמה ערי מקלט היו?

תשעה. שישה בארץ ישראל ועוד שלושה בעבר הירדן בחלקם של גד וראובן וחצי שבט מנשה, שקיבלו את חלקם בעבר הירדן.

איזה ערים היו?

'בֶּצֶר' בנחלת שבט ראובן, 'רָאמוֹת' בנחלת שבט גד, ו'גּוֹלָן' בנחלת שבט מנשה. שלושת אלה היו בעבר הירדן.

'קֶדֶש' בהרי נפתלי, 'שְׁכֶם' בהר אפרים, ו'קִרְיַת אַרְבַּע' (חברון) בנחלת שבט יהודה. שכם וקדש לא נכבשו מיד, ותחתיהם שימשו באופן זמני 'קריית יערים' ביהודה, ו'גמלא' בצפון ארץ ישראל.

בנוסף, כל ארבעים ושמונה ערי שבט לוי, שימשו גם כערי מקלט.

מי הולך לעיר מקלט?

רוצח בשוגג היה מגיע מיד לאחר הרצח אל אחת מערי המקלט.

מטרת הבריחה הייתה למנוע מגואל הדם לבוא ולנקום את נקמת קרובו ההרוג. אם גואל הדם הרג את הרוצח מחוץ לערי המקלט, היה הוא פטור מעונש. אבל בתוך תחומי העיר מקלט היה אסור להורגו.

התנהלות עיר המקלט –

כאשר הרוצח היה מגיע אל העיר, היו זקני העיר חוקרים את אופי הרצח. אם הרצח נעשה במזיד, היו הזקנים מוסרים את הרוצח לידי בית דין על מנת לדונו ולעונשו כראוי לו.

לעומת זאת, אם הרצח היה בשוגג, היה על הרוצח להתיישב בעיר המקלט עד מותו של הכהן הגדול באותה תקופה, ואסור היה להורגו ואם הרגו גואל הדם בתוך עיר המקלט חייב מיתה כרוצח במזיד.

בערי המקלט נקטו באמצעי זהירות רבים על מנת למנוע מהגולים מקרה נוסף של רוצח בשגגה.

לאחר שמת הכהן הגדול, רשאי היה הרוצח לשוב לעירו. לפיכך מסופר בגמרא שאמותיהם של הכהנים הגדולים, היו מחלקות מיני מזון לשוהים בערי המקלט, שלא יתפללו על מות בניהם. אם הרוצח יצא מעירו לפני תום הזמן, לגואל הדם מותר להורגו ללא משפט.

נגישות

 בקשת עזרה דחופה לקראת חג הפסח: "קִמְחָא דְּפִסְחָא" לאברכים ולמשפחות ברוכות ילדים

חברים יקרים, אחינו בית ישראל!

בימים קדושים אלו, כאשר אנו נערכים לקראת חג החירות – חג הפסח – זמן חירותנו, עת לבנו מתמלא ברגש של חסד ונתינה, פונה אליכם קול זעקה שקטה אך כואבת מבתי ישראל עמלים, משפחות של תלמידי חכמים, אברכים יקרים ובעלי משפחות ברוכות ילדים, אשר עומדים חסרי אונים מול צרכי החג הרבים.

הם, אשר מוסרים נפשם על לימוד התורה יומם ולילה, מקדישים חייהם לחינוך ילדיהם בדרך התורה והיראה – זקוקים לעזרתנו. אין להם במה לערוך שולחן חג, אין ידם משגת לרכוש מצרכים בסיסיים למצות, יין, ובשר לשמחת יום טוב.

עתה היא שעת רצון – מצוות "מעות חיטים", או בשמה הידוע – "קִמְחָא דְּפִסְחָא", היא חובה עתיקת יומין ונעלה, המוטלת על כל אחד ואחד מאיתנו.

זהו זמן לפעול בגמילות חסדים, להושיט יד ולמלא את בתיהם באור, שמחה וכבוד החג – שיהיו גם להם ארבע כוסות, מצה שמורה וקערת פסח כהלכתה.

כל תרומה – משנה חיים!

תרום כעת

יהי רצון שתזכו אתם ובני ביתכם לחג כשר ושמח, לשפע ברכה והצלחה, בריאות ופרנסה טובה, ונזכה כולנו לגאולה שלמה במהרה בימינו.

בברכת פסח כשר ושמח

ויהי רצון שנזכה כולנו לאכול יחד עוד השנה מן הפסחים והזבחים בירושלים עיר הקודש ומלכינו בראשינו