פרשת עקב  – ברסלב

פרשת עקב  – ברסלב

"ארץ אשר לא במסכנות תאכל בה לחם"

אדם שאוכל רק לחם ולא שאר מעדנים, פעמים שהוא מחמת עניות, שאין לו כסף לקנות מעדנים ופעמים שהוא בזכות ששובר תאוות אכילה ודי לו בלחם לשובע ואינו מעוניין בתענוגי האכילה.

והוא שהתורה משבחת את ארץ ישראל אשר לא במסכנות – בעניות תאכל בה לחם – ולא שאר מעדנים, כי בארץ ישראל יש שפע עשירות, ומה שתאכל בה לחם הוא בזכות קדושת הארץ שמי שאוכל מפירותיה אינו מתאווה לתענוגים ומעדנים ודי לו בלחם לשובע.

ליקוטי מוהרן א' תורה מ"ז

"ועתה ישראל מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה את ה' אלוקיך"

שואלת הגמ' "אטו יראת שמים מילתא זוטרתא היא…" האם יראת שמים זה דבר קטן שניתן לומר עליו "כי אם" – רק את זה?

 ועונה הגמ' "לגבי משה מילתא זוטרתא היא" כלפי משה יראת שמים הינה דבר קטן.

תשובת הגמ' אינה מובנת לכאורה, אמנם לגבי משה רבינו לגודל קדושת היראת שמים שלו אז יראת שמים הוא דבר קטן. אבל משה רבינו מדבר אלי עם ישראל, ועתה ישראל מה ה' אלוקיך דורש ממכם ואצלינו לכאורה אין זה דבר קטן.

אלא, הביאור הוא שהצדיקים מאירים בתלמידים שלהם דעת כזו ועצות כאלו עד שכל מי שירצה יוכל להגיע לדרגות גבוהות של יראת שמים. ולכן אמר משה רבינו "ועתה ישראל" אחרי שלימדתי אתכם חכמה ומוסר במשך כל הארבעים שנה אז כעת ניתן לומר "מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה", כי עכשיו גם אתם יכולים לזכות ליראת שמים אמיתית לכאורה בנקל ומכוח הצדיק.

ליקו"ה הלכות פדיון בכור הלכה ה'

"ויענך וירעיבך"

אומרת הגמ' ביומא "אינו דומה מי שרואה ואוכל למי שאינו רואה ואוכל, אמר רב יוסף מכאן רמז לסומין שאוכלים ואין שבעים".

הפסוק מדבר על המן שאכלו בני ישראל במדבר, שאף על פי שהיה נהפך טעמו לכל דבר מאכל שרצו, בכל זאת לא באו על סיפוקם מחמת שלא ראו בעיניהם את דבר המאכל לו התאוו, וממילא נשארו רעבים כמו הגמ' דלעיל.

כך כאשר אדם שעובד את השם אינו רואה את אור השם, הוא נשאר תמיד רעב ברוחניות ולכן צריכים לזכך ולצחצח את נפשו ואזי מתקיים בו "ונפש רעבה מילא טוב", בבחינת "והשביע בצחצחות נפשך".

 ליקו"מ תורה י"ג קמא

נגישות

 בקשת עזרה דחופה לקראת חג הפסח: "קִמְחָא דְּפִסְחָא" לאברכים ולמשפחות ברוכות ילדים

חברים יקרים, אחינו בית ישראל!

בימים קדושים אלו, כאשר אנו נערכים לקראת חג החירות – חג הפסח – זמן חירותנו, עת לבנו מתמלא ברגש של חסד ונתינה, פונה אליכם קול זעקה שקטה אך כואבת מבתי ישראל עמלים, משפחות של תלמידי חכמים, אברכים יקרים ובעלי משפחות ברוכות ילדים, אשר עומדים חסרי אונים מול צרכי החג הרבים.

הם, אשר מוסרים נפשם על לימוד התורה יומם ולילה, מקדישים חייהם לחינוך ילדיהם בדרך התורה והיראה – זקוקים לעזרתנו. אין להם במה לערוך שולחן חג, אין ידם משגת לרכוש מצרכים בסיסיים למצות, יין, ובשר לשמחת יום טוב.

עתה היא שעת רצון – מצוות "מעות חיטים", או בשמה הידוע – "קִמְחָא דְּפִסְחָא", היא חובה עתיקת יומין ונעלה, המוטלת על כל אחד ואחד מאיתנו.

זהו זמן לפעול בגמילות חסדים, להושיט יד ולמלא את בתיהם באור, שמחה וכבוד החג – שיהיו גם להם ארבע כוסות, מצה שמורה וקערת פסח כהלכתה.

כל תרומה – משנה חיים!

תרום כעת

יהי רצון שתזכו אתם ובני ביתכם לחג כשר ושמח, לשפע ברכה והצלחה, בריאות ופרנסה טובה, ונזכה כולנו לגאולה שלמה במהרה בימינו.

בברכת פסח כשר ושמח

ויהי רצון שנזכה כולנו לאכול יחד עוד השנה מן הפסחים והזבחים בירושלים עיר הקודש ומלכינו בראשינו