פרשת כי תצא

פרשת כי תצא

'אשת יפת תואר'

כי תצא למחמה על אויבך, אמרה התורה, וראית בשביה, אישה יפת תואר וחשקת בה ולקחתה לך לאישה.

התורה קובעת כללים לקחת אישה מהשבי לאישה –

  1. מגלחת את ראשה.
  2. "ועשתה צפורניה", מגדלת את הצפרניים שניוול הן לה.
  3. חודש שלם יושבת היא בביתך ובוכה את אביה ואימה שנהרגו במלחמה.

ואם לאחר כל זה עדיין לא שב מרצונו להינשא לה, יכול להינשא לה.

ואם חזר בו מרצונו, לא יכול למוכרה בכסף, אלא חייב לשלחה לחופשי, מחמת העינוי שגרם לה בחודש הזה.

'בן השנואה'

אם יהיו לאיש שני נשים, אחת אהובה והשניה שנואה. לא יכול להעדיף את בן השנואה בחלקו את הירושה.

על פי דיני התורה הבכור נוטל פי שניים בחלק הירושה, ואם בן השנואה הוא הבכור, יטול הוא פי שניים ולא יכול למנוע ממנו את חלקו.

'בן סורר ומורה'

בן סורר ומורה, הוא בן שזולל וסובא, ומלסטם את הבריות שלא שומע בקול הוריו לפסוק מכך.

הוריו מוציאים אותו לשער עירו, לדין בפני זקני עירו, ועונשו בסקילה.

"ובערת הרע מקרבך וכל ישראל ישמעו וייראו".

חז"ל אומרים שישנו קשר בין שלושת האירועים האחרונים. שהנושא אשת יפת תואר, עונשו יהיה שסופו וישנא את אותה אשת יפת תואר, וישנא את בנה שייוולד ממנה ולא יכול למנוע ממנו את הירושה המגיעה לו.

וסוף אותו בן להיות בן סורר ומורה ולמות בסקילה.

ושואלים חכמי המוסר, מדוע מגיע לו כזה עונש? והלוא התורה התירה לו את אשת יפת התואר, ואם כן על מה נענש? והלוא לא עבר על שום איסור?

ואומרים בעלי המוסר, עפ"י דברי רש"י, שהתורה התירה את ה'אשת יפת תואר', מחמת שאם הייתה אוסרת לא יכלו לעמוד באיסור, ובשביל שלא יחטא באיסור התירה התורה. וזו הבעיה, אומרים גדולי המוסר, למה לא זיכך אדם את מידותיו, ולמה לא מאס בעצמו באישה כנענית?

'שילוח הקן'

מצווה נוספת, מאין ספור המצוות המופיעות בפרשה, הלוא היא מצוות 'שילוח הקן'.

מצווה לשלש את האם מעל הבנים או הביצים.

המצווה היא דווקא ביונה האם ולא האב.

מצווה זו היא מבין היחידות שאמרה התורה את השכר עליה, והוא "למען ייטב לך והארכת ימים". בימינו מקובלת מצווה זו כסגולה לזש"ק.

שבת שלום

נגישות

 בקשת עזרה דחופה לקראת חג הפסח: "קִמְחָא דְּפִסְחָא" לאברכים ולמשפחות ברוכות ילדים

חברים יקרים, אחינו בית ישראל!

בימים קדושים אלו, כאשר אנו נערכים לקראת חג החירות – חג הפסח – זמן חירותנו, עת לבנו מתמלא ברגש של חסד ונתינה, פונה אליכם קול זעקה שקטה אך כואבת מבתי ישראל עמלים, משפחות של תלמידי חכמים, אברכים יקרים ובעלי משפחות ברוכות ילדים, אשר עומדים חסרי אונים מול צרכי החג הרבים.

הם, אשר מוסרים נפשם על לימוד התורה יומם ולילה, מקדישים חייהם לחינוך ילדיהם בדרך התורה והיראה – זקוקים לעזרתנו. אין להם במה לערוך שולחן חג, אין ידם משגת לרכוש מצרכים בסיסיים למצות, יין, ובשר לשמחת יום טוב.

עתה היא שעת רצון – מצוות "מעות חיטים", או בשמה הידוע – "קִמְחָא דְּפִסְחָא", היא חובה עתיקת יומין ונעלה, המוטלת על כל אחד ואחד מאיתנו.

זהו זמן לפעול בגמילות חסדים, להושיט יד ולמלא את בתיהם באור, שמחה וכבוד החג – שיהיו גם להם ארבע כוסות, מצה שמורה וקערת פסח כהלכתה.

כל תרומה – משנה חיים!

תרום כעת

יהי רצון שתזכו אתם ובני ביתכם לחג כשר ושמח, לשפע ברכה והצלחה, בריאות ופרנסה טובה, ונזכה כולנו לגאולה שלמה במהרה בימינו.

בברכת פסח כשר ושמח

ויהי רצון שנזכה כולנו לאכול יחד עוד השנה מן הפסחים והזבחים בירושלים עיר הקודש ומלכינו בראשינו