דרכים להעברת מוסר
א. שימוש במשלים עקיפים להעברת המסר
הצורה המועילה להעברת המוסר היא בדרך עוקפת – ולא בצורה
ישירה!
אם פנית אל הילד בצורה ישירה הפסדת רווח גדול. הילד מבין
שאתה מתכוין אליו, ומדבר עליו, ולכן אין כאן הפנמה חיובית מלאה.
הפניה הישירה יוצרת מחסום בפני השומע.
בעקרון הילדים כל כך רוצים לשמוע אותך, מאוד נעים להם להקשיב
לך, ודבריך ייקלטו באזניהם ובליבם, רק שאתה צריך לעשות זאת בצורה
הנכונה!
וכבר מצאנו ברבותינו שנהגו בדרך זו, שבבואם לומר דבר מוסר
השתמשו במשל, וללמדנו באו!
היה זה נתן הנביא. כשרצה נתן הנביא לומר לדוד המלך דברי מוסר
הוא השתמש במשל. במשלו הוא סיפר על עני ורש, שלא היתה לו רק
כבשה אחת, והעשיר חמס ממנו את כבשת הרש…
נתן הנביא לא פנה ישירות אל דוד המלך. רק לאחר ששאל לדעתו
של דוד המלך ע"ה, ודוד פסק את פסקו, או אז הצביע נתן הנביא לעבר
דוד, 'אתה הוא האיש..'.
גם המגיד מדובנא הלביש ועטף את דברי המוסר שלו במשלים.
הדרך הישירה אינה מובילה ואינה משיגה את המטרה הנכספת. רק
הדרך העוקפת היא אשר סוללת דרך ונתיב אל ליבו של מקבל המוסר…
לדוגמא, אם מטרתך כעת לחזק את הילד באהבת התורה, תנחיל
לו מידה זו במעטה של סיפורי צדיקים, דבר תורה על פרשת השבוע,
מאמרי חז"ל, משלים, וכך הדברים יתקבלו על ליבו, וישאו פירות – – –
ב. ביקורת ישירה במסווה של סיפור עלום
לעיתים אין מנוס מלדון בדברים כהוויתם, במקרה כזה ניתן להעתיק
אירוע שאירע במשפחה, ולהציג אותו כאירוע חיצוני. דרך זו מתאימה
גם לפתרון בעיות בוערות בתוך הבית.
כלומר, לספר על אותו אירוע שמתרחש בבית, בשינוי השם… אותו
סיפור ממש, רק על ידי שמות שונים. במקום לספר על 'משה' אתה אומר
'דוד', במקום 'רבקה' תאמר 'שרה'… יצרת כביכול סיפור על משפחה
אחרת.
ולמרות העובדה שכל מי ששומע את הסיפור, יודע בדיוק במי ובמה
מדובר, אבל היות ושמות גיבורי הסיפור שונו, קל יותר למקבל המוסר
לשמוע ולקבל את התוכחה!
"זה לא אני, לא הזכירו את שמי. לא ביזו אותי, לא העליבו אותי,
אני לא נתפס בסיפור זה כאדם שלילי. ישנו אי שם ילד אחר…", זה מה
שמהרהר בליבו מקבל המוסר.
ועדיין, יש לזכור כי מהלך זה ייעשה רק במצב שהנושא חייב לעלות
על שלחן הדיונים, ורק לאחר שאתה מבין שיש מקום לביקורת ישירה.
לולי זאת עדיף לוותר על מהלך שכזה, היות והוא מהלך סבוך שעדיף
לוותר עליו. ומכל מקום גם את צורת הביקורת הזו קל יותר לילד לקבל,
מאחר והוא נמסר בדרך עקיפה…